Tuesday 20 December 2011

Bolehkah Membawa Keluarga Tinggal Dalam Kawasan Pembinaan

Rumahmu, Syurgamu
Bolehkah satu keluarga termasuk isteri dan anak-anak kecil tinggal di rumah kongsi di dalam kawasan pembinaan?

Kawasan pembinaan adalah satu kawasan yang berisiko tinggi. Terdapat hazard yang pelbagai di kawasan ini termasuk persekitarannya yang tidak mesra keluarga. Apalagi jika yang terdedah kepada hazard-hazard ini adalah kanak-kanak yang belum mengerti banyak perkara serta mempunyai perasaan ingin tahu yang teramat.

Pernah terjadi beberapa insiden kemalangan yang melibatkan anak-anak kecil dan isteri pekerja binaan yang tinggal bersama-sama di dalam kawasan pembinaan.

Di dalam Peraturan Kilang dan Jentera (Keselamatan, Kesihatan dan Kebajikan) 1970, Peraturan 3 jelas menyatakan bahawa TIDAK BOLEH menggunakan mana-mana bahagian kilang atau kawasan kilang (termasuk kawasan pembinaan) sebagai tempat tinggal keluarga (family dwelling).

Realiti hidup, ramai pekerja binaan adalah orang mendatang dari tempat yang jauh. Ramai juga dari negara luar. Ada yang membawa anak-isteri tinggal bersama di rumah kongsi. Mereka bukan orang kaya yang mampu menyewa rumah atau kondo untuk menempatkan anak-anak dan isteri mereka.

Oleh itu majikan perlu memainkan sedikit peranan. Peraturan 3 di atas melarang kawasan pembinaan dijadikan tempat tinggal keluarga kecuali....
  1.  Kawasan tempat tinggal keluarga itu dipagar/diasingkan seeloknya daripada kawasan pembinaan.
  2. Laluan masuk ke kawasan tempat tinggal dan laluan masuk ke kawasan pembinaan dijadikan 2 laluan yang berasingan.
  3. Tiada laluan terus dari tempat tinggal ke kawasan pembinaan.
Semua orang sayangkan anak-isteri mereka sebagaimana kita menyayangi anak-isteri kita. Bertolonganlah di muka bumi ini agar kita semua selamat dan berkat dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment

Sebarang pertanyaan dan komen adalah amat dialu-alukan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...