Thursday 22 December 2011

Betulkah Malang Tidak Berbau?

Gambar hiasan
.
"MALANG TIDAK BERBAU!"
.
Itu yang selalu diperkatakan orang. Maksudnya, kita tidak dapat mengesan kemalangan sehinggalah ia berlaku.
Memanglah ‘kemalangan’ adalah suatu kejadian yang tidak dijangka (dan tidak dikehendaki), yang boleh menyebabkan kerosakan harta-benda dan kemalangan jiwa dan tubuh badan.
Kemalangan berlaku biasanya akibat daripada 2 perkara iaitu,
1.       Keadaan yang tidak selamat
2.       Perbuatan yang tidak selamat
‘Keadaan yang tidak selamat’ boleh dilihat dan dikenalpasti. Begitu juga ‘perbuatan yang tidak selamat’, ianya juga boleh dilihat dan dikenalpasti.
Keadaan dan perbuatan yang tidak selamat ini dipanggil ‘hazard’ yang perlu dikenalpasti sebelum kita melakukan atau menjalankan sesuatu pekerjaan. ‘Hazard’ inilah yang boleh menjadi  ‘bahaya’ jika tidak dikendalikan secara yang sepatutnya dan boleh mendatangkan kemalangan.
‘Hazard’ perlu ditangani dahulu sebelum kita melakukan sesuatu kerja atau perbuatan. Samada ‘hazard’ ini mahu dibuang terus, atau diganti, atau digunakan kawalan kejuruteraan, ataupun dikawal secara pentadbiran.
Jika kita tidak mampu melakukan perkara yang telah disebutkan di atas, pakailah alat pelindung diri. Dan inilah selemah-lemah kawalan.
‘Malang’ memang tidak berbau.
Tapi syukurlah ‘bahaya’ dapat dilihat.
Jadi, jika anda melihat ‘bahaya’, maka cegahlah segera kerana jika kita sudah menghidu 'kemalangan', ianya sudah terlambat!


2 comments:

  1. Good.
    Semakin menarik isi kandungan blog ini.
    Harap dapat diteruskan dengan isi kandungan yang bermanfaat ini.
    syabas.

    ReplyDelete

Sebarang pertanyaan dan komen adalah amat dialu-alukan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...